In Senegal, basalt aggregates are the aggregates
used for the production of asphalt. They are also in some condition in base
layer. However, the only licensed and operated basalt quarry in the
west-central part of the country is finished and has reached very important
depths thus constituting an environmental threat. This is how quartzite present
in the east of the country precisely in the department of Bakel would
constitute an alternative to basalt. For this purpose, the performance of two
bituminous concretes based on quartzite and
basalt was compared. One is made from Diack basalt aggregates, considered as the reference aggregate for asphalt in Senegal and the other is based on Bakel quartzite aggregates, they are both
class 0/14. The mechanical performance of two bituminous concretes is evaluated
using the Marshall method. The results obtained from the marshall tests give
compactness values between 94% and 97% representing the limits laid down in the
technical specifications, the creep values for quartzite-based asphalt
concrete, while respecting the limit values, are higher than those obtained
with basalt aggregates. Thus showing that the former is less resistant to
deformation than the former. For both bituminous mixtures, the stability values
remain above the minimum value of 1000 kgf set by the specifications. The water
resistance test carried out on the two bituminous concretes based on basalt
aggregate and quartzite aggregate gives values of immersion/compression ratio
(R’c/Rc) equal to 0.72 and 0.82 respectively. These values are above the
minimum required value (0.70) in the technical specifications in Senegal.
References
[1]
Coulibaly, M., Ba, M. and Ki, B.I.J. (2021) Characterization of Semi-Graded Bituminous Concrete (SGBC) and Graded Bitumen (GB) Based on Bakel Quartzite Aggregates. Journal of Scientific and Engineering Research, 8, 8-14.
[2]
Ba, M. (2012) Comportement mécanique sous sollicitations cycliques de granulats quartzitiques de Bakel: Comparaison avec des matériaux de référence du Sénégal et d’Amérique (USA). Thèse de doctorat unique de l’Université Cheikh Anta Diop, Dakar.
[3]
Aidara, M. (2016) Le Module Complexe et l’Impact du Granulat sur la Prédiction du Module Dynamique des Enrobés Bitumineux. Application aux Dimensionnements Rationnel et Mécanistique-Empirique. Thèse de Doctorat unique de l’Université de Thiès, Thiès.
[4]
Fraudet, P. (1973) Contribution à l’étude des roches éruptives de la région de Thiès (République du Sénégal). Documents des Laboratoires de Géologie de la Faculté des Sciences de Lyon, No. 57, 15-86.
[5]
Dia, A (1982) Contribution à l’étude des caractéristiques pétrographiques, pétrochi-miques et géotechniques des granulats basaltiques de la presqu’île du Cap-Vert et du Plateau de Thiès (Carrière de Diack-Sénégal). Thèse de Doctorat 3 ème cycle, Université Cheikh Anta Diop, Dakar.
[6]
Le Page, A. (1983) Les grandes unités des Mauritanides, aux confins du Sénégal et de la Mauritanie L’évolution structurale de la chaine du Précambrien supérieur au Dévonien. Thèse d’Etat Aix-Marseille III, France, 518.
[7]
Dabo, M. et al. (2009) Pétrographie et microstructures des éléments granitiques du domaine interne des mauritanides méridionales dans la région de Bakel (Sénégal oriental). Journal des Sciences et Technologies, 8, 45-56.
[8]
NF EN 9331-1 (2012) Essai pour déterminer les caractéristiques géométriques des granulats—Partie 1 : Détermination de la granularité—Analyse granulométrique par tamissage.
[9]
NF EN 1097-6 (2014) Essais pour déterminer les caractéristiques mécaniques et physiques des granulats—Partie 6 : détermination de la masse volumique réelle et du coefficient d’absorption d’eau.
[10]
NF EN 1097-3 (1998) Essais pour déterminer les caractéristiques mécaniques et physiques des granulats—Partie 3 : méthode pour la détermination de la masse volumique en vrac et de la porosité intergranulaire.
[11]
EN 933-10 (2009) Essais pour déterminer les caractéristiques géométriques des granulats—Partie 10 : détermination des fines—Granularité des fillers (tamisage dans un jet d’air).
[12]
NF EN 1097-1 (2011) Essais pour déterminer les caractéristiques mécaniques et physiques des granulats—Partie 1 : détermination de la résistance à l’usure (micro-Deval).
[13]
NF EN 1097-2 (2010) Essais pour déterminer les caractéristiques mécaniques et physiques de granulats—Partie 2 : méthodes pour la détermination de la résistance à la fragmentation.
[14]
EN 1427 (2018) Bitumes et liants bitumineux—Détermination du point de ramollissement—Méthode Bille et Anneau.
[15]
EN 1426 (2018) Bitumes et liants bitumineux—Détermination de la pénétrabilité à l’aiguille.
[16]
NF EN 13108-1 (2007) Mélanges bitumineux—Spécifications des matériaux—Partie 1 : enrobés bitumineux.
[17]
Dabo, M. (2007) Caractérisation Pétrographique et Structurale de la Chaine des Mauritanides Méridionales (région de Bakel, Sénégal oriental). Thèse de Doctorat 3 ème cycle, Université Cheikh Anta Diop de Dakar, 190.