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Transcatheter Amplatzer vascular plug-embolization of a giant postnephrectomy arteriovenous fistula combined with an aneurysm of the renal pedicle by through-and-through, arteriovenous access [Transfistul r-durchgezogener, arterioven ser Führungsdraht und transven se Freisetzung eines Amplatzer vascular plug zur Embolisierung einer gro en arterioven sen Fistel nach Nephrektomie]DOI: 10.3205/000169 Keywords: arteriovenous fistula , AV-fistula , nephrectomy , embolisation , endovascular treatment , arteriovenous access , through-and-through , transvenous access , Amplatzer vascular plug , arterioven se Fistel , AV-Fistel , Nephrektomie , Embolisation , endovaskul re Therapie , arterioven ser Zugang , transven ser Zugang , Amplatzer vascular plug Abstract: [english] Although endovascular transcatheter embolization of arteriovenous fistulas is minimally invasive, the torrential flow prevailing within a fistula implies the risk of migration of the deployed embolization devices into the downstream venous and pulmonary circulation. We present the endovascular treatment of a giant postnephrectomy arteriovenous fistula between the right renal pedicle and the residual renal vein in a 63-year-old man.The purpose of this case report is to demonstrate that the Amplatzer vascular plug (AVP) can be safely positioned to embolize even relatively large arteriovenous fistulas (AVFs). Secondly, we illustrate that this occluder can even be introduced to the fistula via a transvenous catheter in cases where it is initially not possible to advance the deployment-catheter through a tortuous feeder artery. Migration of the vascular plug was ruled out at follow-up 4 months subsequently to the intervention.Thus, the Amplatzer vascular plug and the arteriovenous through-and-through guide wire access with subsequent transvenous deployment should be considered in similar cases. [german] Obwohl die endovaskul re Katheter-Embolisation von arterioven sen Fisteln minimal-invasiv ist, impliziert die, in der Fistel vorherrschende, hohe Str mungsgeschwindigkeit ein Risiko zur Migration des Embolisats in den nachgeschalteten ven sen Abstrom und in den Lungenkreislauf. Wir beschreiben die endovaskul re Behandlung einer gro en arterioven sen Fistel zwischen der rechten Nierenarterie und residueller Nierenvene nach Nephrektomie im Fall eines 63-j hrigen Mannes.Dieser Fallbericht demonstriert, dass der Amplatzer vascular plug sicher innerhalb sogar relativ gro kalibriger AVFs platziert werden kann. Zweitens zeigen wir, dass dieser Occluder“ sogar über einen transven sen Katheter in die Fistel eingebracht werden kann, falls es initial nicht m glich ist, den Freisetzungs-Katheter über die (in unserem Fall) stark gewundene zuführende Arterie in die Fistel einzuführen. Migration des vascular plug“ wurde in der Verlaufskontrolle 4 Monate postinterventionell ausgeschlossen.Der hier vorgestellte kombiniert-arterioven se Zugangsweg mittels transfistul r durchgezogenem Führungsdraht und nachfolgender, transven ser Freisetzung des Amplatzer vascular plugs sollte in hnlichen F llen berücksichtigt werden.
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