%0 Journal Article %T OSCE - praktische Tipps zur Implementierung einer klinisch-praktischen Pr¨¹fung [OSCE - hands on instructions for the implementation of an objective structured clinical examination] %A Nikendei %A Christoph %A J¨¹nger %A Jana %J GMS Zeitschrift f¨¹r Medizinische Ausbildung %D 2006 %I German Medical Science, D¨¹sseldorf %X [english] Introduction: Objective structured clinical examinations (OSCEs) have proved to be a reliable and valid assessment tool for basic clinical skills. In regards to the more and more practical education of medical students there is an increasing need for the implementation of OSCEs. To facilitate this implementation we would like to give a review of literature and to present our 12 station OSCE at the Medical Hospital of the University of Heidelberg. Methods: During winter term 2004 / 2005 143 medical students in thir 3rd year of training participated the OSCE. For the conception of the assessment a blueprint was used. Standard setting was carried out with a modified Angoff method, students performance was assessed by experts using self-developed checklists. Results: The OSCE at the Medical Hospital of the University of Heidelberg showed a reliability of 0,748. According to the results of the standard setting procedure 142 students (99,3%) passed the exam. Taking the OSCE on the first, second or third day of assessment did not have impact on students' performance. Discussion: The OSCE at the Medical Hospital of the University of Heidelberg proves to be a reliable and fair assessment tool. Even the OSCE represents an assessment tool that needs resources and time it is well accepted in students and raters if it is planned and organised carefully. [german] Einleitung: Der OSCE (objective structured clinical examination) hat sich als reliables und valides Instrument zur Pr¨¹fung klinisch-praktischer Fertigkeiten erwiesen. In Hinblick auf die vermehrt praxisnahe Ausbildung im Medizinstudium w chst die Notwendigkeit der Durchf¨¹hrung einer solchen klinisch-praktischen Pr¨¹fung. Um eine Implementierung zu erleichtern wird nach einem Literatur¨¹berblick der 12-Stationen-OSCE an der Medizinischen Universit tsklinik Heidelberg in Hinblick auf Konzeption, Bestimmung der Bestehensgrenze, Durchf¨¹hrung und Notenvergabe vorgestellt. Methode: Im WS 2004 / 2005 nahmen 143 Medizinstudenten des interdisziplin ren Blocks Innere Medizin an einem 12-Stationen-OSCE teil. Die Pr¨¹fungskonzeption erfolgte mit Hilfe eines Blueprint. Die Bestehensgrenze wurde mit einer modifizierten Angoff-Methode festgelegt, die Pr¨¹fungsleistung an einzelnen OSCE-Stationen von Experten mit Hilfe von eigens entwickelten Checklisten bestimmt. Ergebnisse: Der durchgef¨¹hrte OSCE weist bez¨¹glich der Reliabilit t ein Cronbach alpha von 0,748 auf. Aufgrund der im Standard Setting festgelegten Bestehensgrenze erreichten 142 Studenten (99,3%) Prozent das Pr¨¹fungsziel. Das Absolvieren der Pr¨¹fung am 1., %K OSCE %K undergraduate medical education %K standard setting %K reliability %K validity %K OSCE %K klinisch-praktische Pr¨¹fung %K Standard Setting %K Reliabilit t %K Validit t %K Notenvergabe %U http://www.egms.de/static/en/journals/zma/2006-23/zma000266.shtml